Boyun Fıtığı Nedir?

Boyun fıtığı, boyun omurgaları arasındaki disklerin içerisinde bulunan jelatinimsi sıvının herhangi bir sebeple diskin dışına taşma durumuna denir. Buna halk arasında boyun fıtığı patlaması da denilebilmektedir. Boyun bölgesi 7 adet omurga, bu omurgalar arasındaki diskler ve bunları saran ligamentler, aralardan geçen sinirler, damarlar ve kaslardan meydana gelmektedir. Boyun omurgaları hareket edebilen omurgalar arasındaki en küçük ve en hareketli olanlarıdır.

Boyun fıtığı 4 seviye ile evrelenmektedir. İlk evre de diskin içinde bir takım değişiklikler vardır. 2. evre de diskin dışına doğru bombeleşme söz konusu iken 3. evre de diskin dış katmanında yırtılma ve dışarıya taşma olmaktadır. 4. evre de ise taşma bölgesine göre bu jelatinimsi yapı omurilik kanalına girer, sinirlere veya damara bası olur.

Boyun Fıtığı Belirtileri

Boyun fıtığı belirtileri;

Boyun hareketlerinde kısıtlanma,

Bir tarafa döndürürken zorlanma,

Boyun arkasında omuzlar ve kollarda ağrı

Kas kuvvet kaybı,

Baş ağrısı,

Ellerde ve parmaklarda uyuşma gibi semptomlardır.
En önemli semptomlardan biri ise elinize aldığınız cisimleri düşürmektir.Bu ve benzeri gibi semptomlar belli bir süre yatak istirahati ile geçmez ise bir uzmana başvurmalısınız.

Boyun Fıtığı Ağrı Yapar mı?

Boyun fıtığı ekstrem durumlar dışında ağrı yapmaz. Üst bölge kaslarını besleyen sinirler boyun omurları arasından çıkarlar. Eğer ağrı var ise sinirlere olan bası durumundan ya da kaslarda oluşan spazm ve tetik noktalardan kaynaklanabilmektedir. Yani aslında fıtıktan dolayı değil kaslar sebebiyle oluşabilmekte ve bunu ayrıntılı değerlendirme sonucu tedavisi rahatlıkla yapılabilmektedir.

Boyun Fıtığı Tedavisi

Boyun fıtığı tedavisi, fıtığın seviyesi, fıtığın yeri, verdiği semptomlar, etkilenen kaslar gibi ayırt edici detaylı muayene ve değerlendirme sonucuna göre belirlenmektedir. MRI, EMG, DİSCO-CT ve fizik muayene ile değerlendirilir. Eğer 4. evre bir fıtığınız varsa ve fizik tedavi etkili olmuyorsa ameliyat olmanız gerekmektedir. Boyun fıtığı tedavisinde, hastayı bilgilendirmek önemlidir. Ağrının akut ya da kronik olması durumuna göre sıcak ya da soğuk uygulama, germe, sinir mobilizasyonu, manuel terapi, kuru iğneleme, kas kuvvetlendirme egzersizleri, stabilizasyon egzersizleri gibi rehabilitasyona yardımcı uygulamalar yapılır.

Boyun Fıtığında Manuel Terapi

Boyun fıtığında manuel terapi, omurgalarda oluşan blokajları açmak için manüplasyon, kaslar ve omurgalardaki hareket kısıtlılıkları için mobilizasyon, traksiyon vb. teknikleri içermektedir. Manuel terapi, doğru hastaya, doğru pozisyonlama ile doğru teknik, doğru basınç ve doğru zamanda uygulandığında oldukça etkili ve güvenli bir yöntemdir.