Kalça protez ameliyatları özellikle ileri yaşlarda gördüğümüz vakalardandır. Sıklıkla 60 yaş üzeri düşme sonrası kırıklarda karşılaşılır ve sonrasında rehabilitasyon ihtiyacı gelişir. Düşme harici, • Romatoid artrit, • Ankilozan spondilit, • Osteoartrit, • Konjenital dislokasyon, • Kemiklerde oluşan tümörler, • Trafik kazaları gibi travmatik durumlar sonucu, • Kötü sonuçlanan kalça ameliyatlarına sekonder olarak kalça protezine ihtiyaç duyulur. Kalça protezi cerrahisi sonrası takriben 6 hafta bacakların pozisyonuna dikkat edilmesi gerekir; kalça protezini korumak için bacak bacak üstüne atılması (bacağın çarprazlanması), bacakların birbirine tamamen kapatılması, içe ve dışa çevirme gibi durumlardan sakınılır. Bunun yanında yan yatış pozisyonunda yatarken bacak arasına orta boyutta bir yastık konulması tavsiye edilir ve böylece kalça protezinin stabil pozisyonu sağlanır

Kalça Protezi Sonrası Fizik Tedaviye Hangi Durumlarda İhtiyaç Duyulur?

Kalça protezi sonrası fizyoterapi ve rehabilitasyon, cerrahi sonrası hastanın bazı fonksiyonlarını yerine getirememesinden veya kas gücünü korumaya/ arttırmaya yönelik, çeviklik kazanmasını sağlamak için, denge kontrolü için çoğu vakalarda ihtiyaç duyulan bir olgudur. Özellikle yaşlı hastalarda sağlıklı yürümeyememe ve merdiven çıkma yetisini kaybetme primer olarak kalça protezi sonrası uzmana başvurma sebepleridir. Sizler de herhangi bir olumsuz durumda uzman fizyoterapistinize başvurunuz.

Kalça Protezi Cerrahisi Sonrası Sıklıkla Gelişen Komplikasyonlar

1. Şiddetli ağrı 2. Kas güçsüzlüğü 3. Denge ve stabilizasyon kaybı 4. Ekstremite kısalığı 5. Ödem 6. Eklem hareket kısıtlılığı 7. Kas kısalığı

Kalça Protezinde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon

Kalça protezi sonrası bahsedilen komplikasyonlara sahipseniz, uzman bir fizyoterapiste başvurunuz. Bizler İzmir’de aktif görev alan Fizyoteam ekibi olarak bu vakalarda özellikle evde fizik tedavi hizmetini tercih ediyoruz. Hastanın yaşına, ameliyat durumuna göre olabilecek en kısa sürede hastayı aktif hayatına adapte etmek onun yaşam alanı olan evinde daha hızlı ilerleme kat ediyoruz.

Kalça Protezi Sonrası Komplikasyonlar Nasıl Tedavi Edilir?

Öncelikle hastada bundan sonra gelişecek komplikasyonlar engellenir, dislokasyonu önlemek için hastanın protezi korunur. Ödem oluşumunu engellemek için hastaya varis çorabı önerilir. Kalçaya takılan protez sonrası kısalık varsa takviyelerle stabil postür sağlanır. Kas ve eklemlere yönelik çalışmalar başlatılır, hastanın bacağına vereceği ağırlık ameliyat sonrası sürece göre ayarlanır. Evde fizik tedavi avantajı olarak hastanın yatak, banyo, tuvalet kullanımı ergoterapik yaklaşımlarla kolaylaştırılır ve hasta olası bir düşme ihtimaline karşı korumaya alınır. Skar doku ve ağrı kontrolü için kuru iğne kullanılabilir. Yardımcı yürüme araçları uygunluk durumuna göre önerilir. Hastaya verilecek ev programı ile hasta hızlı iyileşim için desteklenir. Hasta kalça protezi takıldığı ilk günden aktif yaşamına dönene kadarki rehabilitasyon süreci hastane sonrası evde fizik tedavi ile devam ettirilir.