Fibromiyalji kronik bir durumdur. Halk arasında kas romatizması olarak bilinmektedir. Kas iskelet sistemi üzerinde ağrılar, hassas bölgeler, genel yorgunluk, uyku ve bilişsel bozukluklar gibi durumlara sebep olur. Fibromiyaljili kişilerde beyin ve sinirler normal ağrı sinyallerini yanlış yorumlayabilir veya aşırı tepki verebilir. Bu beyindeki kimyasal bir dengesizlik veya merkezi ağrı (beyin) duyarlılığını etkileyen dorsal kök ganglionundaki anormallik nedeniyle de olabilir. Fibromiyalji kadınlarda erkeklere nazaran daha yaygındır. Kadınlar erkeklerden daha fazla ağrı, irritable bağırsak sendromu, sabah yorgunluğuna sahiptirler.

Fibromyalji Belirtileri Nelerdir?

Yaygın ağrı, yorgunluk, tetik noktalar, hassas noktalar, baş ağrısı, depresyon, hiç uyumamış gibi uyanmak, çene eklemi ağrısı, intertisyel sistit, bağırsak problemleri görülebilmektedir. Bu problemler ile beraber geçici hafıza kaybı, konsantrasyonda zorluk yaşanabilmektedir.Uluslararası romatoloji çalışmaları kapsamında 2015 yılında yapılmış araştırmaya göre, bazı insanların bilişsel belirsizlik yaşamaları ağrıdan daha üzücü bulunmuştur

Fibromyalji ve Ağrı

Ağrı fibromiyaljinin en belirgin özelliğidir. Yumuşak dokularda ve vücudu çevreleyen kaslarda hissedilebilir. Bu ağrılar hafiften dayanılmaz ağrılara kadar kişiden kişiye dönemsel olarak değişiklik gösterebilmektedir. Bunun nedeni hala net olarak bilinmemektedir.Ağrı görülen bölgeler ; Ense kökü, omuz başları, sırt, göğüs, kalça, dizler, el bileği ve dirsektir. Göğüsteki ağrı kimi zaman kalp ağrısı gibi davranabilir. Keskin bıçaklanma ve yanma hissi olabilmektedir. Bacaklarda huzursuz bacak sendromu ile örtüşen ağrılar ayakta uyuşma ve karıncalanma görülebilir.

Fibromyalji ve Bağışıklık Sistemi

Romatoid artrit veya MS gibi otoimmün hastalıklarda vücut yanlışlıkla otoantikor adı verilen proteini salgılayarak kendi dokularını hedef alabilir. Normalde virüs ve bakteriler yerine ya da onlarla birlikte eklemlere veya sağlıklı dokulara da saldırabilir. Fibromiyalji semptomları otoimmün hastalıklarına benzerlik gösterebilse de aynı değildir ve iltihaba yol açmaz. Şu zamana kadar ki çalışmalarda fibromiyalji de çoğalmış antikor bulunmamıştır.

Fibromyaljinin Tedavisi varmıdır?

Fibromiyalji tedavisi mümkün olan bir hastalıktır. Kişiyi bir bütün olarak değerlendirip bunu tetikleyebilecek durumlara çare olmak veya önlemek için medikal tedavi dışında alternatif tedavi yöntemleri sıkça kullanılır. Alternatif tedaviler etkili olabilmektedir. Bunlar genellikle; Fizyoterapi, kuru iğneleme, egzersiz, kupa terapi, yoga, diyet gibi yaşam şeklinin değiştirilmesine yönelik durumlardır. Burada önemli olan fibromiyaljili bireyin, uzmanın tavsiyelerine uyması ve bu yöntemlerin düzenli olarak hayatının bir rutini haline getirmesidir.