Manuel terapi ellerle yapılan bir fizik tedavi uygulamasıdır. Manuel terapide ağrılı bölgeye nefesle kombine (pozisyonun başında nefes alıp sonrasında yavaş yavaş veriyoruz) ellerle birtakım germe, döndürme gibi manevralar, teknikler uygulanır.

Genellikle (hastadan hastaya veya vakadan vakaya değişebileceği gibi) ortalama olarak hafif vakalarda 2-4, orta ise 5-6, ileri vakalarla 8-10 seans uygulanmaktadır. Manuel terapinin masaj ile bir ilgisi olmamakla birlikte eklem yapılara yönelik bir uygulamadır. Sağlık Bakanlığı ve Tabipler Odası'nın tedavi hizmetleri listesinde yıllardır mevcut olup, İzmir’de de kurumumuzca uygulanmaktadır. Manuel terapi yöntemi; bel ve boyun fıtıkları, kronik bel ağrısı, omurga kilitlenmeleri, yani şiddetli boyun spazmları, sakroiliak sendrom denilen kalçalardaki ağrı ve leğen kemikleri arasındaki eklemlerin kilitlenmelerinde, kontraktürlerde, kas-iskelet yapısındaki yeterli hareket kabiliyeti ve hareket alanı olmayan eklem rahatsızlıkları olan kişilerin tedavisinde oldukça başarılı sonuçlar vermektedir. Bu rahatsızlıklar ağrı ve vücudun ağrıyı kompanse etme isteğiyle duruş ve hareket bozukluklarına neden olabilir. Manuel terapi, hastanın ağrısını şiddetlendirmeden doğru vücut pozisyonuyla (postür) hareket etmesini sağlamak amacıyla eklemlerin hareketliliğini arttırmak ve kas gerginliğini azaltmak için kullanılır. Manuel terapiden sonra kronik bel ve sırt ağrısı çeken hastaların tedavisinde etkili olduğu görülmektedir. Bazı bel ve boyun fıtığı hastalarının fıtığın seviyesine ve nörolojik bulgularının olmamasına bağlı olarak uygulanan konservatif tedavi ile ameliyatsız olarak iyileşmeleri mümkünüdür.

Her hastanın tedavi seyri ve uygulanan yöntemler hastaya özeldir. İşte bu yüzdendir ki manüel terapi , konusunda uzman, bilgili ve bilinçli ellerle yapılmalı ve yaptırılmalıdır. Manüel terapinin başka bir artısı ise, başka ek olarak bir ilaç kullanımına gerek duyulmamasıdır.

Manuel terapinin avantajları nelerdir?

Manuel terapinin uygulanma süresi de diğer tekniklere göre oldukça kısadır.

Manuel terapinin başarı oranı diğer tekniklerden çok daha fazladır çünkü hastada uygulandıktan hemen sonra bir rahatlama ve hareket açıklığı gözlenir. Başarı oranının böyle yüksek olmasıyla birlikte en sık talep edilen fizik tedavi yöntemidir.

Manuel terapide ağrılı kısıtlı bölge direkt olarak elle tedavi edilir.

Bu avantajlara ek olarak da Manuel Terapinin bir yan etkisinin bulunmaması da ayrı bir artısıdır.