BEL AĞRISI NEDEN OLUR ?

Bel ağrısı toplumda çok yaygın bir problemdir. Bel ağrısı olan hastaların %70’ inde mekanik problemlerden dolayı ağrı oluşumu gözlenmektedir. Bu bölgedeki ağrı genelde kendini tekrar eder ve kişiden kişiye farklı şiddette olabilir. Fiziksel yıpranma ile görülebileceği gibi hareketsiz insanlarda da sıkça görülmektedir. Her yaşta yaşanabilir ancak 30-40 yaş arası yoğunlukta görülmektedir.

Bel ağrısının birçok kaynağı vardır. Bunların bazıları; Tümörler, Travma ve kazalar, Disk Hernileri (fıtıklar), Osteoporoz ve en sık görülen türü mekanik bel ağrısıdır. Mekanik tipindeki ağrı sebebi anatomik mekanizmayı aşırı kullanma, travma, postürdeki bozukluklar, kasların çekme kuvvetlerindeki dengesizliktir. Mekanik ağrı çeşitleri;

• Faset Eklem Sendromu
  • Lumber Radikulopati
  • Spinal Stenoz
  • Sakroiliak Eklem Sendromu
  • Diskojenik Ağrı
  • Kas İskelet Sistemi Ağrıları

Bel ağrılı hastaların diğer en büyük sebebi ise disk hernileri (fıtıklar) %25 insan kitlesini oluşturmaktadır. ABD’de 90’lı yıllarda yapılan çalışmalarda bel ağrısının dolaysız yoldan maliyeti 27.5milyar doların üzerinde olduğu açıklandı. Şu an çok daha ciddi rakamlara ulaşmış durumdadır. Şirketlerdeki en önemli iş gücü kayıplarından bir tanesidir.

KİMLER BEL AĞRISI OLMA RİSKİ TAŞIYOR?

Ağır fiziksel yüklenme, yanlış pozisyonda ve kapasitenin üstünde ağırlık kaldırma, postür bozukluğu gibi durumlar bireylerde bel ağrısı ve siyatik ağrılarına sebep olabilir. Bel rahatsızlıkları için en tehlikeli pozisyonlardan biri de öne doğru eğilme ve dönme hareketidir. İngiltere’de bu konuyla ilgili yapılmış çalışmalarda bulunmaktadır. Ayrıca itme ve çekme hareketleri de risk teşkil ediyor. Mesleki olarak sabit postürde çalışan (ofis çalışanları) ya da ağır iş yapan çoğu meslek grubu bel ağrısı olma riski taşımaktadır. Genel olarak yaş, cinsiyet, postür, meslek, boy-kilo, spor alışkanlığı, sigara kullanımı bel ağrısı ile ilişkili faktörlerdir.

BEL BÖLGESİNİN BİYOMEKANİĞİ

Lomber vertebral kolon (bel bölgesi omur yapısı) 5 tane vertebradan (omurdan) oluşmaktadır. Omurgamızın 4/1 ini oluşturmaktadır. Normal görünümünde bir miktar lordoz pozisyonundadır. Lomber omurganın asıl görevlerinden biri sakruma vücudun üst bölgesinden gelen tüm yükü ağırlık merkezine uyumlu bir şekilde dağıtmaktır. Bel ve sakrum mekanik açıdan birbirine bağlıdır bu sebeple lumbosakral bölge olarak adlandırılır.

Bel bölgesinde hareketi oluşturan parçalar;

• invertertebral disk
  • faset eklemler
  • longitudinal ligaman
  • ligamentum flavum
  • omurga kanalı
  • intervertebral foremenler

Tüm omurganın özelliklerini taşıyan ve fonksiyonu icra etmeye yaran en küçük bölümü o bölgedeki vertebra ve çevresindeki yumuşak dokulardan meydana gelir. Lomber vertebra bölümünde omurgaya yukarıdan baktığımızda ( horizontal olarak ) kemik yapıları ve yumuşak dokuları görüyoruz. Vertebranın önündeki yapılar omurgaya temel desteği verirken aynı zamanda basıları da absorbe eder. Arkadaki yapılar ise hareket mekaniğini kontrol etmektedir. Resimde yapıları detaylı bir şekilde göstermekteyiz. Temel olarak vertebra ve omurga çevresinde yapıların görevi omuriliği ve bütünlüğünü korumaktır.

FZT.MERT TIRNOVA